Asemenea fiecărei ediții a TESS Rally Brașov, ne dorim să aducem în atenția dumneavoastră fie piloți, fie echipaje și nu numai, atât din dorința de a crea și o altfel de interacțiune între cititor și cei mai buni sportivi ai automobilismului sportiv românesc. Pentru că ne aflăm la finele unui rezultat ce ne face cinste, am ales ca prim-planul ediției din acest sezon, să fie campionii europeni (Junior ERC) – frații Norbert și Francesca Maior. În urmă cu mai bine de 5 sezoane, cei doi făceau echipaj pentru prima dată – deși debutaseră separat – pentru a încheia anul acesta nu numai 5 sezoane neîntrerupte ca echipaj, dar și cel mai bun sezon al lor.
Cristian: Nici n-am putea să începem altfel decât prin cele mai sincere felicitări, pline de bucurie și mândrie, pentru reușita muncii și efortului vostru susținut. Ați dus culorile României pe cea mai înaltă treaptă a clasamentului european al juniorilor, realizare pentru care vă mulțumim și vă suntem recunoscători. Pentru început, spune-ne care a fost factorul care te-a împins spre o carieră în automobilismul sportiv profesionist și cum a început totul ?
Norbert: ”În primul rând aș vrea să vă mulțumesc tare mult pentru cuvintele frumoase! Tatăl meu (n.r. Robert Maior) a avut o carieră frumoasă în motorsport, iar noi – eu și Francesca – oarecum am crescut în acest fenomen. Urmărind de mic copil competițiile automobilistice, mi-am dorit mereu să fiu și eu unul dintre protagoniști și să fac și eu măcar o probă specială pe macadam într-o mașină de raliu. Uitându-mă în spate, am făcut mai mult decât o probă, deci obiectivul a fost îndeplinit. Am început alături de tata să mergem ocazional la circuitul de karting de la Ghimbav – pe la 7 ani – după care din ocazional a devenit frecvent și am început să mergem și la competițiile majore. Nu părea ceva serios la început, dar ușor-ușor lucrurile au devenit serioase. Debutul meu în Campionatul Național de raliuri a avut loc în jurul vârstei de 16 ani, la Raliul Deltei. A fost o propunere lansată de George Grigorescu care, împreună cu tata și alți câțiva oameni, au făcut posibilă participarea mea la etapa respectivă. Nu au avut un motiv să o facă, ci pur și simplu există oameni care fac bine fără să aștepte ceva la schimb. A fost un vis devenit realitate, chiar dacă am abandonat pe a doua probă din cauza că ne-am lovit de un copac. Povestea a continuat și nu s-a mai oprit niciun moment de atunci.”
Cristian: Au trecut mai bine de 8 ani de când ai stat pentru prima oară într-o mașină de raliu, în postura de pilot. Evident, au evoluat foarte multe aspecte de la acel moment, dar ne poți spune dacă (și ce) a rămas neschimbat ?
Norbert: ”Așa este, a trecut ceva timp. Sunt câteva lucruri care sunt aproximativ la fel, cum ar fi plăcerea de a sta în spatele volanului, dorința de a fi acolo sau emoțiile de dinaintea startului. Zic aproximativ, pentru că nimic nu se compară cu prima cursa. Dar un lucru care a rămas 100% neschimbat este nerăbdarea de a vedea cât mai repede timpii obținuți de mine în comparație cu ceilalți, la finalul fiecărei probe încheiate.”
Cristian: Fără doar și poate, cel mai important succes al tău de până acum este titlul european obținut în acest sezon. Până la acest moment însă, care consideri că a fost cea mai mare reușită ?
Norbert: ”Sunt un tip destul de greu de mulțumit când se referă la propria persoană. Deci au fost niște rezultate bune pentru noi, cum ar fi cele 3 titluri de la 2 roți motrice, titlul de la juniori sau locul 3 în clasamentul general din anul 2021, dar tot timpul mi-am dorit mai mult. Acum titlul din Junior ERC mă face destul de bucuros și mândru, dar și acum vreau să cred că se poate și mai mult și vom munci pentru asta. Vreau să aflam cât de mult se poate.”
Tinerii brașoveni – actualmente echipieri ai clujenilor de la Napoca Rally Academy – au confirmat încă de la al doilea sezon în Campionatul Național de Raliuri, fiind o adevărată revelație sezon după sezon. Chiar atunci, la al doilea sezon, au reușit ca prin progresul și maturitatea de care au dat dovadă, să-și adjudece primul titlu de campioni. La comenzile unui micuț și mai puțin potent Peugeot 106, Norbert și Francesca Maior s-au impus în ierarhia dedicată lor – Juniorilor, dar și în clasamentul RC5. A urmat apoi un pandemic, un an greu dar care, le-a adus celor doi alte două titulaturi de campion: cel în clasamentul două roți motrice, respectiv cel în cadrul clasei RC4.
Cristian: 61 de prezențe la start și peste 30 de victorii în numai 5 sezoane alături de sora ta, Francesca. Îți mai aduci aminte cum a fost prima interacțiune frate-soră în mașina de concurs și mai ales, ce v-a determinat să rămâneți în formula în care vă regăsiți și acum ?
Norbert: ”Cred că a fost la o sesiune de teste sau la un shakedown, dar nu acea primă interacțiune din mașină a contat. Ea și-a dorit enorm să fie în mașină, a făcut câteva etape cu Vlad Cosma și mi-am dat seama că se descurcă destul de bine cu el. Acela a fost momentul când m-am gandit că ar fi o idee bună să încercăm, iar dacă începutul va fi decent, eram convins că ulterior va fi foarte bine. Începutul a fost mai mult decât decent, iar ea a crescut foarte frumos și repede ca și copilot. A fost o alegere inspirată și mă bucur că, și oamenii de lângă mine m-au incurajat la acel moment să o aduc pe ea lângă mine în mașină.”
Cristian: Îți multumim că ai acceptat propunerea noastră de a realiza acest interviu, și ca încheiere, cum ai rezuma/descrie cel mai bun sezon al tău de până acum ?
Norbert: ”Într-un cuvânt: Incredibil !
La cum arăta acest sezon înainte să înceapă, este de necrezut acest rezultat. Prin Aprilie am fi fost fericiți dacă făceam 2-3 etape, ne gândeam să încercăm să facem totuși etapele care vor fi în 2024, sperând că poate în 2024 vom avea buget să facem sezon complet. Dar iata că, împreună cu toți oamenii din jurul nostru am reușit să facem mai mult de-atât, și pentru asta le sunt recunoscător fiecăruia în parte. Un an memorabil pe care nu îl vom uita, sunt sigur de asta.”
Faptul că și-au dedicat sezonul 2021 în vederea primei interacțiuni concrete cu europeanul pentru juniori, i-a privat pe cei doi – la limită – de un nou titlu național. Chiar și așa, până la debutul sezonului 2022, Norbert și Francesca aveau în „tolbă” peste 4 titluri de campioni naționali, precum și un loc pe podiumul absolut al unei etape – rezultat impresionant pentru mașina lor din 2020: un Peugeot 208 R2, care deși dezvolta cca 185 CP, era acționat doar de roțile de pe puntea față, datorită unui motor de 1.6l aspirat. Sezonul 2022 avea să fie unul mixt, cu participări interne și internaționale, un lucru deosebit de dificil pentru doi tineri. Și nu spunem greu din prisma parcursului, ci a bugetului, căci dintotdeauna, banii au jucat un rol decisiv în cariera a multor sportivi – fie că au fost autohtoni sau stranieri.
Cristian: Cariera ta în automobilismul sportiv profesionist a început pe când aveai doar 15 ani. Ce te-a împins să continui și, mai mult decât atât, cum ai ajuns să-i fii navigatoare fratelui tău pe probele speciale ?
Francesca: ”Încă de cand am fost mică am crescut în lumea sportului cu motor, îmi plăcea foarte tare să fiu pe marginea probelor speciale și să îl susțin pe tata care participa la raliuri pe atunci. Ulterior am început să înțeleg ce atribuții are un copilot și am decis că asta este ceea ce îmi place sa fac. La 16 ani am avut posibilitatea să încep să fiu copilot în Campionatul Național de Raliuri, iar după ce am luat startul în câteva competiții, am decis să vedem cum ar fi să luam startul împreună. Pentru început a fost mai greu, eu fiind la doar câteva starturi, iar Norbert deja avea câțiva ani de experiență, însă el a avut răbdare cu mine, iar eu mi-am dorit foarte mult să evoluez.”
Cristian: În această perioadă neîntreruptă de cinci ani alături de fratele tău, ai avut vreun moment de ezitare sau un gând să renunți din a-l mai seconda pe Norbert ?
Francesca: ”Încă de la început relația mea cu Norbert în mașina de curse a fost una strânsă deoarece suntem frați și împărtășim aceeași pasiune, iar în toți acești ani a devenit și mai puternică, ne-am dezvoltat împreună, am evoluat alături de el de la o probă la alta, iar în fiecare moment am luptat cot la cot să ne îndeplinim visele, să renunțăm nu a fost niciodată o variantă.”
Cristian: Sezonul următor vă aduce în fața celei mai importante competiții de raliu de pe întreg mapamondul – Campionatul Mondial de Raliuri. Având în vedere că ați dovedit tot ce se putea cu o mașină cu tracțiune pe o singure punte, cât de mult consideri că va dura până vă veți familiariza cu modelul Ford Fiesta Rally3 Evo (tracțiune integrală), cu care veți participa în FIA Junior WRC ?
Francesca: ”Cu siguranță sezonul următor se va prezenta ca o adevărată provocare. O să facem tot ce putem să ne pregătim, suntem nerăbdători să facem cunoștință cu o noua mașină și sperăm să ne acomodăm cât mai repede.”
După un an 2022 în care – din nou – au cucerit ambele titluri pe care le cuceriseră în 2020, frații Norbert și Francesca Maior se apropiau tot mai mult de visul european. Totul avea să continue în aceeași manieră și după prima parte a acestui an, tinerii brașoveni fiind nelipsiți de pe podiumul Junior ERC și ERC4 al etapelor din Polonia și Letonia, fiind de asemenea invincibili în clasamentul două roți motrice al Campionatului Național de Raliuri după primele 3 etape. Preambulul etapei suedeze – o etapă complet nouă pentru FIA ERC – avea să însemne și prima cumpănă majoră pentru Norbert și Francesca Maior. Lipsa bugetului s-a jucat crunt cu visele celor doi, însă decizia acestora de a lansa o campanie pentru strângerea de fonduri s-a dovedit nu doar înțeleaptă, dar a și fost salutată la scenă deschisă, atât de sportivi, cluburi sportive, spectatori, oameni de presă dar și de societăți cu capital românesc, precum: NetBet și TELL Security Systems România, parteneri nu doar ai campionilor europeni ci și ai noștri – TESS Rally Brașov.
Cristian: Cel mai aprig adversar al vostru, dintotdeauna, nu a fost timpul ci bugetul. Desigur, în pofida faptului că ați câștigat un sezon complet în competiția juniorilor la nivel mondial, costurile rămân sau chiar cresc. Ați simțit vreo clipă, tu și Norbert, că parcursul vostru se poate opri din cauza fondurilor ?
Francesca: ”După cum ai zis și tu, bugetul dintotdeauna a fost un factor decisiv în cadrul competițiilor, am avut multe momente pe parcursul anilor în care am fost la limită sau chiar nu am putut lua startul din lipsă de buget. Unul dintre ele a fost anul acesta înainte de Suedia, probabil cel mai dificil moment din cariera noastră, dar datorită tuturor oamenilor care ne-au susținut și au pus mână de la mână, am reușit să fim prezenți și să luptăm în continuare pentru visul nostru. Mulțumim încă o dată tuturor!”
Cristian: De-a lungul carierei tale ai excelat din scaunul de copilot, obținând numeroase victorii dar și rezultate impresionante alături de fratele tău. Există vreo șansă să te vedem – chiar și pentru o experiență unică – la comenzile mașinii de concurs ?
Francesca: ”Am primit întrebarea asta de multe ori și nici până acum nu am un răspuns clar.
Când eram mică mi-a plăcut să pilotez kartul, făceam asta frecvent alături de Norbert. În continuare, îmi place să o fac, dar sunt foarte pasionată de copilotaj și îmi doresc să evoluez cât mai mult în directia asta. Însă cine știe? Poate o să încerc o dată și să fiu pe scaunul din stânga.”
După provocarea bugetului, nimic nu le-a mai stat în cale celor doi tineri din a-și urma visul european. Și când spunem nimic, nici chiar incursiunea în decor din timpul testelor premergătoare etapei cehe nu i-a demoralizat pe Norbert și Francesca Maior. Cu toții însă, am urmărit cu sufletul la gură toată acțiunea ultimei etape – Rally Hungary. Indiferent că unii dintre noi am fost pe marginea probelor sau în fața micilor și marilor ecrane, am trăit împreună cu ei emoția inegalabilă și istorică de a avea, în premieră, o pereche campioană în Campionatul European de Raliuri pentru Juniori. Astfel, iată că devine clar și de înțeles de ce am ales ca pentru ediția 52 a TESS Rally Brașov, să-i numim pe Norbert și Francesca Maior drept AMBASADORI ai evenimentului nostru. Cu siguranță, de acum încolo, vom auzi mult mai multe despre sportivii noștri, însă vrem să precizăm încă de acum, despre faptul că victoria lor anuală din FIA Junior ERC nu va rămâne nerăsplătită: Norbert și Francesca Maior și-au câștigat locul într-un sezon complet al FIA Junior WRC – adică mondialul de raliuri pentru juniori – unde vor concura în premieră cu o mașină cu tracțiune integrală, Ford Fiesta Rally3 Evo.
Un interviu realizat de Cristian Oltean – ofițer media TESS Rally Brașov