A cincizecea ediție a Raliului Brașovului vine cu un format diferit față de ultimii ani, revenind la Făgăraș. Totuși, din programul Tess Rally Brașov powered by Pro-X nu puteau să lipsească celebrele probe Poiana și Babarunca, ambele urmând a fi parcurse în ambele sensuri.
Prima trecere pe Poiana va avea loc vineri seara, după revenirea echipajelor de pe cele patru speciale de la Făgăraș. Așadar, la lumina farurilor, concurenții vor urca Poiana înainte de a încheia prima zi de concurs. Sportivii vor reveni aici sâmbătă, de data asta făcând proba în coborâre. Acest parcurs va avea loc pe timp de zi și va marca punctul final al întrecerii, având rol de Power Stage. Babarunca și Muntele Roșu reprezintă dubla probă ce va solicită cel mai mult echipajele participante, ocupând cea mai mare parte a zilei de sâmbătă. Legendarul Puiu Rusu le indică participanților unde și la ce trebuie să fie atenți pe aste probe spectaculoase.
“Vineri, pe Poiană, fiind prima probă pe noapte, concurenții trebuie în primul rând să aibă farurile reglate foarte bine. De asemenea, trebuie acordată o atenție sporită la trecerea în a două parte a probei. Dacă prima parte este mai cunoscută tuturor, fiind și traseul de coastă, beneficiind și de iluminat stradal, sectorul de final este mai întunecat și poate nu la fel de bine cunoscut. Deci poate fi derutant pentru unii” ne-a spus Puiu Rusu.
În campionatul autohton, există o controversă legată de momentul în care trebuie făcută recunoașterea probelor de noapte, ziua sau noaptea. Care este părerea lui Puiu Rusu?
“În primul rând, eu cred că este important să se facă bine pregătirea, să știi bine proba, verificându-ți dictarea și pe zi și pe noapte. Dacă nu o știi ziua, nu o știi nici noaptea, dar diferă și ca abordare și ca complexitate. Cum e și vorba: noaptea, toate pisicile sunt negre. Bineînțeles, sunt importante și celelalte condiții, temperatura, dacă va fi ud sau uscat, etc.”
Poiana este o probă pe care o știe toată lumea din campionat. Totuși, cât conteaza să fie cunoscută foarte bine?
“Vitezele dezvoltate pe Poiană sunt foarte mari, mai ales pe porțiunea de sus, și fiecare viraj trebuie abordat inteligent. De exemplu, pe timp de zi te poate ajuta decorul, să nu ataci prea repede un viraj lung, care închide. Însă, dacă nu știi atât de bine traseul și poate ești la prima Poiana pe noapte, deci neobișnuit cu dictarea acestei probe, poți să abordezi greșit un viraj, să te găsești prea la interiorul virajului când tu poate trebuia să-l aștepți. Deci vor fi mult mai avantajați cei care cunosc Poiana foarte bine.
Iar pe coborâre, nimeni nu trebuie să neglijeze ultima porțiune, cea de la Warthe în jos, din mai multe puncte de vedere, unul dintre ele fiind stresul acumulat de sistemului de frânare. De la parcări în jos se dezvoltă viteze foarte mari, spre virajul lui Miettinen, unde frânele sunt foarte solicitate Urmează aliniamentul de la Warthe, unde acestea nu apucă să se răcească, și culminează cu aliniamentul în coborâre spre acul de par de la Turnul Alb. După câteva sute de metri vine sosirea, unde, daca ar fi noapte s-ar putea vedea discurile înroșite la aproape toate mașinile.
Un pronostic pentru Poiana la vale? “Fiind ultima proba, dacă clasamentul raliului este în mare parte stabilit, Poiana va fi parcursă într-un ritm mai scăzut. Ar fi păcat, dar nu ar mai forța nimeni. Bineînțeles, dacă ecarturile vor fi mici, atunci se va forța. Deci nu se poate pronostica un câștigător pe Poiana. Cel mai probabil, cărțile se vor face cel târziu la venirea de pe Babarunca. Conjunctural, se poate face o departajare și pe ultima probă. Însă în mod normal, deja vor fi făcute jocurile până acolo.

Puiu Rusu ne-a zis și care este preferința sa în ceea ce privește Poiana. “Deși îmi place sub orice formă, dintre toate configurațiile posibile eu aș prefera Poiana noaptea și la vale. Personal, m-ar avantaja cel mai mult pentru că am parcurs-o și ziua și noaptea și… dimineața la 4, și cu motoreta, cu kartul, cu motocicleta, cu mașina, cu bicicleta, chiar și pe jos. Bineînțeles, cu excepția la “și pe jos”, într-un ritm, zic eu acum, în care-ți aduci aminte de zicala: trebuie să ai și noroc în viață. Ai niște avantaje când cobori un drum noaptea, zeci de ani la rând, față de cineva care, chiar dacă o știe, nu a coborât-o noaptea tare și în mulți,mulți ani de-a rândul.
“Totuși, cea mai complexă probă rămâne Babarunca. Acolo se vor face departajările. Cea mai simplă porțiune de pe Babarunca sunt serpentinele. În general, cel mai simplu viraj este acul de păr. Aia este zona în care toată lumea respiră. Problema este de la terminarea acelor de par în jos, înspre antenă, și din vârful dealului în jos, la întoarcerea spre Brașov.
Probleme mari apar și pentru că nu se poate face un pilotaj în adevăratul sens al cuvântului din cauză că mulți taie virajele în 90% din cazuri acolo unde nu trebuie tăiate și scot pietriș. Iar când vii înapoi spre Brașov, nu poți face un pilotaj adevărat. Și nu mă refer la cel de circuit, ci la pilotaj de raliu. Mulți vor zice că așa se merge și pe afară. Da, așa se merge acolo unde se impune asta, dar nu peste tot. Aici, și dacă e linie dreaptă, unii o iau prin pământ, ceea ce înseamnă o frână pentru toată lumea. Iar piloții, chiar și cei foarte experimentați, trebuie să își aloce mai mult de jumătate din atenție și concentrare acelui mers prin interioarele forțate făcute de alții, pentru a nu sări afară. Poiana, din punctul ăsta de vedere are un atu foarte mare, acolo se poate face un pilotaj adevărat, deoarece nu se pot tăia virajele pe acostament”.
